[genaaid gebonden in zwart linnen met rode en gele opdruk, met stofomslag]
{213x132x30 mm | 333 g. | [1-4] 5-230 [231-232] p.}
* gelokaliseerd en gedateerd: Haarlem, 1949/1954
* stofomslag en bandontwerp: Lotte Ruting
* met aan het begin van elk van de vier delen een illustratie van Lotte Ruting
* tekst op voorplat van stofomslag: Harry Mulisch // De Diamant // Ieder kent wel de gruwelverhalen, die verbonden zijn aan beroemde diamanten. Door de eeuwen heen zouden zij hun bezitters dood en verderf hebben gebracht; hun geschiedenissen zijn een aaneenschakeling van rampen en verdoeming. Van deze geschiedenissen is dit laatste werk van Harry Mulisch de humoristische persiflage. / Omstreeks 500 v. Chr. vindt in Voor-Indië een eenvoudig man een reusachtige diamant. Deze vondst blijkt politieke consequenties te hebben, waaraan hij ten offer valt. Hij is het eerste maar lang niet het laatste slachtoffer: de diamant kijkt niet op een mensenleven. Wij volgen hem op zijn vernielende tocht naar het Rome rond het begin van onze jaartelling, waar hij een geweldige slavenopstand bewerkstelligt; wij volgen hem in snelle vaart naar China, naar Tibet en tenslotte naar het Amsterdam van vandaag, waar hem een onverhoeds einde wordt bereid. Dit alles is beschreven in een lichtvoetige stijl, die psychologische scherpte, humor en poëzie in een verbluffende synthese verenigd (sic). / Maar dit verhaal, zoals uit de ondertitel blijkt, is meer dan slechts een persiflage. Bij nader toezien schemert door de humoristische opperhuid nog een heel andere geschiedenis heen, nl. de geschiedenis van het grote denkbeeld, de heilsboodschap: zijn geboorte ver van de mensen, zijn opgang en hoogtepunt, en zijn neergang in misverstand en decadentie; zijn dood in potsierlijke verleugening tenslotte. / Ongetwijfeld zal men opmerken, dat als patroon hiervoor de geschiedenis van het Boeddhisme is gebruikt, - een patroon, dat soms tot in details is gevolgd, dan weer (zoals in het romeinse hoofdstuk) geheel is losgelsaten. Want de bedoeling van de auteur was niet het schijven van een allegorie met deze ene betekenis, maar het tonen van een schema van meer algemene geldigheid. Maar hoe ernstig dit schema ook mag zijn, de uitwerking die het hier krijgt is vederlicht op de hand. Vele der portretten en scènes uit dit boek zullen de lezer voorgoed bijblijven.
* druk: De Mercuur (Hilversum)
§ goed ex., gesigneerd met